donderdag 5 februari 2015

Beheerders van winkelcentra zijn te weinig kritisch op stijgende servicekosten.








Onderstaand krantenartikel in Dichtbij illustreert weer eens het belang van het goed monitoren van je servicekosten.
De tijd van de huurder betaald ligt meer en meer achter ons en winkeliers en winkelketens schakelen steeds meer de hulp in van ervaren professionals om hun servicekosten te laten analyseren om te kijken waar liggen de besparingsmogelijkheden en zijn de kosten juist in rekening gebracht.
De mensen van Servicekosten-RE werken er dagelijks aan en laten de winkeliers graag delen in hun ervaring op dit gebied.


EINDHOVEN - Het modelandschap is de afgelopen jaren drastisch veranderd. De markt wordt meer en meer gedomineerd door outletstores, webshops en grote aanbieders van goedkope mode. Blijkbaar vervullen deze partijen een blijvende behoefte bij consumenten. Sinds 2007 is er een gecumuleerde daling in omzet van 20% bij de traditionele modewinkels. Deze omzetdaling, in combinatie met hoge huurprijzen en stijgende servicekosten draagt bij aan een neerwaartse spiraal in de modebranche.
Nieuwbouwontwikkelingen van winkelcentra zijn, in het verleden, vaak mogelijk geworden door modeketens aan deze centra toe te voegen. Zij waren immers de partijen die de huurprijzen konden dragen.

Inmiddels bedragen de huurlasten zo’n 13% van de omzet. Nog steeds zijn er projectontwikkelaars die op deze wijze trachten hun project ‘rond te rekenen’.

Bij bestaande locaties hebben beleggers concessies moeten doen en laten deze locaties inmiddels meer reële markthuren zien. Hoge huren zijn voor een belegger tegenwoordig ook minder interessant, zij zien liever stabiliteit.

Te weinig aandacht voor servicekosten
Servicekosten zijn niet enkel energielasten, al maken zij vaak wel een substantieel deel hiervan uit, maar bij winkelcentra zijn dit tal van componenten. Beheerders van winkelcentra zijn te weinig kritisch op besparingsmogelijkheden omdat dit ‘toch door de huurder wordt betaald’. Juist nu de huren onder druk staan dienen servicekosten kritisch worden te bekeken en overbodige zaken te worden geëlimineerd.

Het businessmodel
Naast huisvesting zijn personeelslasten een grote kostenpost voor de modewinkels. Besparing op personeel, waardoor de consument minder aandacht krijgt, draagt niet bij aan klantbinding en dit is juist één van de zaken die moet zorgen voor een vernieuwd businessmodel. Op gebieden van aandacht en beleving kan de modebranche zich weren.

Ook dienen franchiseketens zich bewust af te vragen of zij nu wel sterk expansief moeten zijn met één concept. De consument wil zich nog steeds onderscheiden en wil (als het om mode gaat) geen eenheidsworst. Afspraken met fabrikanten/leveranciers zijn daarom essentieel wanneer het gaat om onderscheidend vermogen binnen de modebranche.
Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 06 januari 2015